Thursday, March 25, 2010

[Raja Petra] Bercakap Banyak Tetapi Tidak Menyampaikan Apa-Apa | How To Talk A Lot But Say Nothing

6:02 PM










Zul tidak berani untuk menuduh sesiapa dan menerangkan apa yang telah berlaku. Malah dia menimbulkan lebih banyak persoalan dalam perkara ini.


NO HOLDS BARRED

Raja Petra Kamarudin

Ahli Parlimen Bebas (Bekas PKR), Zulkifli Noordin telah mengadakan satu sidang media semalam, anda boleh menonton video tersebut di akhir petikan ini.

Dia berkata siding media tersebut diadakan kerana ajakan daripada seorang “kawan” medianya. Dia berkata dia tidak berniat untuk mengatakan apapun, tetapi sekiranya terdapat soalan daripada media, dia akan menjawab.

Kemudian dia bercakap tanpa henti dan tidak menjawab soalan langsung. Lebih tepat lagi ialah dia bercakap banyak tetapi seperti tidak menyampaikan apapun. Dia tidak memberitahu siapakah yang cuba menyuruhnya untuk mengaitkan kes pembunuhan dengan “Pasangan Pertama” negara.

Ramai yang sudah lupa bahawa Zul pernah memberikan ceramah di seluruh negara mengenai Anwar Ibrahim telah diracuni dengan arsenik pada 1999 lagi. Sehingga orang dalaman parti telah merasakan Zul keterlaluan dalam perkara ini.

Zul telah menerangkan secara terperinci bagaimana dia bertemu dengan Anwar dan mempercayaai Anwar telah diracuni. “Anwar sudah menghampiri ajal”, kata Zul kepada orang ramai ketika dalam ceramahnya.

Dalam perbicaraan kes pembunuhan Altantuya pula, Zul telah berundurkan diri daripada barisan perbicaraan kerana menerima menurutnya dia menerima ugutan mati daripada pihak tertentu sehingga dia tidak dapat meneruskan perbicaraan tersebut. Tetapi dia tidak menerangkan lebih lanjut bagaimana tekanan yang diterimanya dan juga pihak mana yang terlibat.

Zul tidak berani untuk menuduh sesiapa dan menerangkan apa yang telah berlaku. Malah dia menimbulkan lebih banyak persoalan dalam perkara ini.

Zul kini membuat dua tuduhan jenayah yang serious. Dia memberitahu bahawa dia telah disuruh oleh pihak ketiga untuk mengaitkan Perdana Menteri Najib Tun Razak dan isterinya Rosmah Mansor dengan kes tersebut dengan mengemukakan bukti palsu. Kedua, dia menerima ugutan mati supaya berundur daripada barisan peguam sehingga menganggu tugasnya sebagai peguam.

Kedua-dua tuduhan tersebut adalah tuduhan jenayah yang serious tetapi Zul tidak mahu menerang secara terperinci apa yang telah berlaku dan siapa yang terlibat. Hal ini bermakna Zul telah menyalahi undang-undang.

Polis tidak mempunyai pilihan lain dan akan menyoalsiasatnya tuduhan tersebut supaya mencari kebenaran bahawa siapa yang menyuruhnya untuk membuat bukti palsu. Sekiranya terdapat pihak yang cuba untuk mengaitkan orang yang tidak berdosa dengan sesuatu jenayah, ia merupaka satu jenayah dan polis mempunyai tugas untuk menyiasatnya.

Zul mungkin tidak dapat menjangkakan perkembangan selepas kenyataannya dan dia telah memulakan peristiwa ini. Dengan menyatakan terdapat pihak tertentu yang cuba menyuruhnya untuk mengemukakan bukti palsu dan ada pihak yang mengugutnya dengan ugutan mati sehingga boleh menganggu tugasnya sebagai peguam, maka tebukti dia mengetahui sesuatu jenayah telah berlaku. Jadi polis mempunyai tugas untuk menyiasatnya supaya mereka yang bersalah akan menerima hukuman yang sepatutnya.

Tahniah Zul. Sekiranya polis membiarkannya maka ini bermakna Zul telah membohong dan sekiranya ia merupakan satu kenyataan yang benar-benar berlaku, maka polis mempunyai tugas untuk menyiasat Zul.

Adakah Zul seorang peguam yang sah?

Satu lagi perkara, Zul harus memberitahu kenapa dia membiarkan jenayah ini berlaku selepas sekian lama? Dia mengetahui sesuatu jenayah telah berlaku. Sekiranya dia peguam yang sah dia seharusnya mengetahui undang-undang tidak membenarkan ini berlaku. Tetapi dia berdiam diri dan dia kini dia membongkarkan kesemuanya. Malah dia tidak memberitahu kebenaran isu ini dan tidak menuduh siapa yang terlibat.

Jadi kita tunggu tindakan susulan polis. Pihak polis tiada pilihan lain dan harus menyoalsiasatnya. Tetapi apakah tidak mereka selepas siasatan?
Saya sedang tunggu dengan penuh gelisa dan saya berharap perkara ini tidak akan tengelam begitu sahaja.

Saya disuruh untuk mengaitkan "Pasangan Pertama" kepada Kes Pembunuhan Altantuya




Original Post: How To Talk A Lot But Say Nothing
http://malaysia-today.net/

More Article, Please Visit
http://gomalaysian2.blogspot.com/

0 Responses to “[Raja Petra] Bercakap Banyak Tetapi Tidak Menyampaikan Apa-Apa | How To Talk A Lot But Say Nothing”

Post a Comment

Racist Comments Are Not Allow In This Blog!!!